Hírek

Elérhetőségek

NKUL-KP-1-2022/1-000813- Húsvéti projekt

A Lánycsóki Általános Iskola és AMI számára a 2021/2022. tanévben az éves munkatervben szerepelt a teljes intézmény tanulói és alkalmazottai számára egy húsvéti német nemzetiségi projekt megvalósítása 2022. március elejétől a tavaszi szünetig,húsvét előtt nyolc hétig.A pályázat anyagi támogatásával a következő programelemek valósulhattak meg:
1. Húsvéti, hagyományőrző projekt az iskolában mely célul tűzte ki,hogy bemutassa a német nemzetiségi kultúra ünnepkörhöz kapcsolódó értékeit, a tanulók azokat elsajátítsák, a tapasztalati úton való tanulás élményszerűen,interaktívan történt.A tanórák keretében a német nemzetiségi munkaközösség által kidolgozott tematika alapján, a tanulók életkori sajátosságainak és nyelvi szintjüknek megfelelően elsajátították a tananyagot, az ünnepkörrel kapcsolatos produktumokat hoztak létre.Egyes programokon a szüleik,nagyszüleik,meghívott vendégek bevonásával ismerhették meg a település kulturális értékeit a húsvéti népszokások kapcsán. A pályázati forrásból szakmai anyagokat is vásároltunk (méhviaszt viaszoláshoz, tojásfestéket tojásfestéshez, húsvéti kalács készítéséhez alapanyagokat, továbbá  lamináló fóliát a produktumok tartósabbá tételéhez, valamint filceket és kartonokat).
A projekt a falu több pontján zajlott: iskola épület,udvar,kálváriadomb,nemzetiségi ház... A tanulók megismerkedtek a húsvéti szimbólumokkal, megismerték a húsvéti ünnepkört, a kereplés eredetét, húsvéti kifejezéseket németül, ill. helyi nyelvjárásban,húsvéti mondókákat,versikéket, az ünnephez kapcsolódó énekeket, körjátékokat, imákat tanultak a kicsik. Órák keretében megismerkedtek az osztályok a tojásfestés hagyományos és más technikáival, húsvéti ill. böjti ételrecepteket gyűjtöttek,recepteket próbáltak ki,tojást gurítottak. A 7. osztály tanulói videót is készítettek a Zopfrecept elkészítéséről. A német nemzetiségi nyelven tudó pedagógusok német nyelven, a többi pedagógus magyarul tartották a tanórákat. A módszertan Projektarbeit volt, a klubban és az osztálytermekben az osztályproduktumok kiállításra kerültek.
A projekt záróhetében április 7-én közös online tanórákat szerveztünk az osztrák partneriskola tanulóinak és a lánycsóki 7. osztályos tanulóknak. A közös órákat egy projektelőkészítési időszak előzte meg, amikor a tanulók egy prezentációt készítettek saját iskoláikról, valamint a helyi húsvéti hagyományokról. Az online tanórák keretén belül pedig alkalmuk nyílt az előkészített projekt bemutatására. Lehetőségük nyílt kérdéseket is feltenni, valamint be is mutatkoztak a tanulók egymásnak. Az órák jó hangulatban teltek. Célunk a német nyelv használatának megerősítése, a cserekapcsolat ápolása volt. Sajnos a járványügyi helyzet eddig nem tette lehetővé a személyes találkozást, de a modern technika segítségével, ha csak online formában is, de mégis megismerkedhettek a gyermekek.
A digitális témahét keretén belül is a húsvét témakör került feldolgozásra. A digitális eszközök, modern programok segítségével tanulóink feleleveníthették a húsvéti hagyományokról, szokásokról tanultakat, valamint új ismereteket szerezhettek. Játékos formában zajlottak a tanórák. A húsvéti időszakban megismerkedhettek tanulóink a böjti népszokásokkal, ételekkel, fogadalmakat tettek, hogy miről mondanak le a 40 napos böjti alatt. Tojásokat festettek, készültek otthon is a tojásfestő versenyre, melyre nagyon különleges technikával díszítették a tojásokat.
Húsvéti projektünket a „Húsvéti bevetés” című egész napos projektnap zárta a falu több intézményének érintésével április 8-án. Különböző helyszíneken, különböző játékos feladatokon keresztül kapcsolódtunk a tavaszi ünnephez. 
-    Informatika terem:Nearpod kvízjáték a húsvét témaköréből
-    Sportcsarnok:húsvéti akadálypálya
-    Népház:német nemzetiségi táncok
-    Park:állatkeresés
-    Ifjúsági Ház:ügyességi versengések „tojásokkal”.
-    Német Ház:a Lánycsóki Német Nemzetiségi Önkormányzat elnöke a tavaszi mezőgazdasági munkákról mesélt; vetített; régi eszközöket, szerszámokat mutatott meg.
-    Könyvtár: ügyességi játékokat játszottak a húsvéti témakörhöz
2. Népismereti, német nemzetiségi kulturális kirándulás:
2022. április 4-én szervezte meg az intézmény a húsvéti projekthez kapcsolódó tanulmányi kirándulás 1-6. évfolyamig. A tanulók tapasztalati úton ismereteket szereztek a környékbeli falvak (Liptód, Mecseknádasd) német nemzetiségeinek mindennapjaiból, ünnepeiből. A tanulók tájékozódhattak, hogy a hagyományőrzés családon kívüli színterei különböző intézmények és szervezetek (tájház, múzeum). Liptódon a népismereti foglalkozások az 1- és 2. osztályosok számára népdal, néptánctanulásból, valamint hagyományos helyi sváb ételek (Hefeknédl) közös elkészítéséből, elfogyasztásából, továbbá manuális tevékenységből (húsvéti kincskeresés) álltak. A faluban különböző helyszíneket jártak be a templomtól a kálváriadombig, és közben tájékoztatást kaptak a helyi húsvéti népszokásokról. Az étkezésről a helyszínen gondoskodtak, babgulyást kaptak a saját készítésű Hefeknédllel. A buszt számukra a helyi önkormányzat ingyenesen biztosította. Mecseknádasdon a 3-6. osztályos tanulók kísérőikkel a Német nemzetiségi tájházat tekinttették meg vezetéssel, valamint a Frey Mária szakértő által összeállított Ortsrallye lappal a német nemzetiségi tanösvényen végighaladva a németségre jellemző szellemi értékeket sajátították el. Mivel 4 évfolyam egyszerre kirándult, szükség volt nagybusz megrendelésére. Mecseknádasdon a tájház adottságai miatt a tanulók két csoportra lettek osztva, amíg az egyik csoport a tájházban járt, addig a másik csoport a külső tanösvényt járta végig. Zengővárkonyban a tojásmúzeumot tekintették meg, kiscsoportos formában rotációs rendszerrel. Az utazók számára úti csomagot állítottunk össze.
3. Hagyományőrző tevékenység,kereplés szokása: Az 5-6. osztályosok a falu több pontján felelevenítették a kereplés szokását német mondóka kíséretében. Ez régen Lánycsókon is szokás volt, mára kiveszett.

A húsvéti projekt jelentőségét az adja, hogy a XXI. században a családok számára már nagyon sok hagyomány elfeledett, a faluban korábban szokásos kereplés sorsa is ez lett. Lánycsókon sok a betelepülő, illetve a kevert nemzetiségű családok, ezért az iskola fontos tevékenységének tartotta, hogy megmutassa, hogy Lánycsókon korábban a német nemzetiség körében milyen tradíciók éltek a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódóan.
A húsvéti projekt során a tanítást nagy részben élménypedagógiai alapokra helyeztük. A tanulók a támogatásnak köszönhetően élményszerű helyzetekben találkoztak a legfontosabb húsvéti hagyományokkal, a német nemzetiség kultúrájával. Ezekre az élményekre építve cselekvés- és projektorientált oktatási formákban a fokozatosság elve alapján szereznek a későbbiekben további ismereteket a nemzetiség történeleméről, néprajzáról, nyelvéről, irodalmáról és a médiáról, őrzik meg meglévő identitásukat, vagy kialakítják a hiányzót. Ez lehetővé teszi, hogy a tanulók toleránsak és nyitottak legyenek a mássággal szemben, amely alkalmassá teszi őket más nemzetiségek és népek elfogadására.
A projekt olyan ismeretszerzést biztosított, amely az élménytől a cselekvésen és megértésen át a tapasztalathoz vezet. E kreatív és cselekvésközpontú feldolgozási formák (múzeumpedagógiai foglalkozások, iskolai projekt) a tanulókat olyan tapasztalatokhoz segítik, amelyekre saját környezetükben már csak ritkán vagy nem is tehetnek szert. Ezért is kiemelt fontosságú. A szülők/nagyszülők hagyományőrző tevékenységbe való bevonásával eredményesebb lesz a tradíciók átörökítése. A falu lakosai a kereplés rég elfeledett hagyományának felelevenítésének lehettek tanúi. 
A projekt a támogatásnak köszönhetően nagyon sikeres volt, eredményesnek ítélem meg, hiszen a tanulók számára rengeteg élményt adott, így a német nemzetiségi tradíciókat jobban megbecsülik, elfogadják, ismereteik bővülnek, átörökítik, továbbadják. Igény alakul ki bennük a hagyományőrzésre. A tanulók a projekt által jobban tisztában vannak a helyi és környékbeli hagyományokat, viseleteket, mesterségeket, használati tárgyakat tekintően.
Az intézmény további terve, hogy más ünnepkörökhöz, emléknapokhoz kapcsolódóan is szervezzen iskolai szintű nemzetiségi projekteket, kirándulásokat, táborokat.
 

Költségvetés: 

Tájházi belépő: 24.280.-Ft, Mecseknádasd, 3-6. osztályosok
Zengővárkonyi belépő: 23.900.- Ft, 3-6. osztályosok
Hagyományok, tevékenységek bemutatása Liptódon 1-2. osztálynak: 55.800.- Ft
A kirándulásokhoz kapcsolódó személyszállítás: 120.650.- Ft (3-6. osztály)
Úticsomag a 3-6. osztálynak: almaital, ásványvíz, müzli szelet: 23.616.-; zsemle, pogácsa: 11.684.- ; alma: 8000.-
A programokhoz kapcsolódó anyagköltség: karton, lamináló fólia, rostiron: 29.170.-; tojásfesték, adott számla tartalmazza a sütéshez szükséges anyagokat is: 1755.- Ft; méhviasz: 1200.- Ft értékben, melyből 1144.-Ft került elszámolásra